Khamis, 19 Mei 2016

Yang Terindah


Semenjak kau hadir dalam hidupku
Tiada lagi keresahan
kau mengetuk pintu hatiku
Tanpa sedar hingga kuizinkan

kau yang bernama cinta
kau yang memberi rasa
kau yang ilhamkan bahagia
Hingga aku rasa indah

Maaf jika ku tidak sempurna
Tika bahagia mula menjelma
Bila keyakinan datang merasa
Kasih disalut dengan kejujuran

Mencintai dirimu
Merindui dirimu
Memiliki dirimu
Hingga akhir hayat bersama kamu

kau yang bernama cinta
kau yang memberi rasa
kau yang ilhamkan bahagia
Hingga aku rasa indah

kau yang bernama cinta
Hingga aku rasa indah







Sabtu, 4 Julai 2015

memohon petunjuk

Aku memohon kekuatan dengan kekuatanMu 
Dan aku memohon keagungan kurniaanMu 
Kerana Engkau berkuasa dan tidak pula aku 
Engkau mengetahui juga tidak aku Maha mengetahui yang ghaib 
Ya Allah jika ini baik bagiku Agamaku dan kehidupanku Juga natijahku selepas ini maka tetapkanlah 
Engkau mudahkanlah Dan berkatilah aku padanya 
Ya Allah jika ini buruk bagiku Agamaku dan kehidupanku Juga natijahku selepas ini maka jauhkannya dariku Juga jauhkan aku darinya 
Tetapkan aku dengan kebaikan Sebagaimana yang sepatutnya 
Kau jadikanku meredhainya
kau jadikanku meredhainya
kau jadikanku meredhainya

Isnin, 13 Oktober 2014

Hidup Baru Saya di SEMENSO


 Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih,

syukur, syukur dan syukur..
perkhabaran posting sangat dinanti-nantikan,..setelah sekian lama bergraduan, hampir 9 bulan menanti..akhirnya..Alhamdulillah.. SELANGOR adalah tempat posting pertama sebagai seorang guru.

10/10/2014
 taklimat pertama di JPN Selangor. Dapat surat lantikan pada hari tersebut. Debar hati hanya Allah saja yang tahu..memohon dan berdoa semoga dipostingkan di tempat yang terbaik.

SMK KAMPONG SOEHARTO, KUALA KUBU BHARU, HULU SELANGOR

perkataan pertama yang difokuskan ialah HULU SELANGOR, terdiam, sambil memegang erat tangan Aina. 
" Su, xpa su, jauh sikit ja, mesti ok punya tempat su" kata-kata aina sedikit mententeramkan hati. 
" Tapi Aina dapat sek kat Bukit Bintang, sekolah lelaki, " mesti jauh sekolah kita..

kekecewaan yang sedikit ini dikaburi oleh segunung rasa syukur kerana dapat posting,  beribu orang lagi graduan ISMP yang belum posting.

Lebih kurang jam 3 petang, bertolak dari Shah Alam ke Felda Soeharto. Tak dapat nak bayangkan tempat tu kat mana. abang macam biasa..guna gps. google map. perjalanan tu jauh..sesat jalan..masuk jalan mati..hampir magrib baru sampai sekolah.. ada quaters guru disediakan dalam kawasan sekolah..mula-mula agak terkejut melihat rumah tersebut, tapi Alhamdulillah, ada seorang kakak yang juga staf sekolah tinggal di rumah tersebut. 

Buat keputusan untuk balik kedah semula lps isyak sebab rumah tu xda kemudahan, kipas,katil pun tak ada.. so memang kena balik kedah dulu sebab lapor diri di sekolah pada hari isnin, 13/10/2014

12/10/13
Datang ke Soeharto semula, perjalanan yang jauh, jalan yang sunyi, berliku-liku, berbukit-bukit, mencabarnya. Jauhnya dari bandar, tak ada apa kat sini, stesen minyak pun ada satu je.
Sepanjang perjalanan, Mak, kakak, abang cuba memujuk..kena redha dengan takdir Allah, kena terima hakikat, perlu berkhidmat di kawasan luar bandar. Pasti ada hikmahnya, yang penting, kak pesan kena ikhlaskan hati, sucikan niat untuk mengajar kat sini. 

13/10/2014
Lapor diri di sekolah, Alhamdulillah, syukur sangat-sangat, pentadbiran sekolah yang baik, Pengetua pun baik, perkara pertama yang pengetua tanya, selesa tak tempat tinggal yang disediakan di sini, hanya itu yang ada dan mampu disediakan di sini. 
Tak mengapalah tuan pengetua, rumah tu ok ja..dalam kawasan sekolah, selamat, dekat ja, 3 minit jalan kaki dah sampai ke blok akademik.

kehadiran di sini disambut dengan baik dan agak meriah, sebab dah lama xda cikgu yang posting di sekolah ni. lagi pulak, kbanyakn cikgu berumur 40 an disini.  sebelum ni ada jugak guru-guru muda di sini, tapi ramai yang dah berpindah. 

Alhamdulillah..walaupun sekolah ini nampak serba kekurangan, keramahan dan kemesraan guru-guru di sini mendamai  keresahan di jiwa. bilangan pelajar pun tak ramai, hanya 400 orang pelajar. setiap tingkatan hanya ada 3 kelas sahaja.  walaupun tak dapat jadi kaunselor, jadi guru biasa pun sudah cukup memadai.

dan hari-hari yang mendatang, mengharapkan kekuatan yang akan tumbuh dan merimbun di sini..tempat posting pertama pada umur 25 tahun. SMK Kg Soeharto. 


teringat sajak Usman Awang : antara bait-bait sajak tersebut,


Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya Di sebuah sekolah mewah di lbu Kota Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu Dia adalah guru mewakill seribu buku; Semakin terpencil duduknya di ceruk desa Semakin bererti tugasnya kepada negara. Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku Budi yang diapungkan di dulang ilmu Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat Menjadi kenangan ke akhir hayat. Make Money at : http://bit.ly/best_tips Make Money at : http://bit.ly/best_tips

Make Money at : http://bit.ly/best_tips
Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya Di sebuah sekolah mewah di lbu Kota Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu Dia adalah guru mewakill seribu buku; Semakin terpencil duduknya di ceruk desa Semakin bererti tugasnya kepada negara. Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku Budi yang diapungkan di dulang ilmu Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat Menjadi kenangan ke akhir hayat. Make Money at : http://bit.ly/best_tips Make Money at : http://bit.ly/best_tips

Make Money at : http://bit.ly/best_tip
Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di lbu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakill seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu,
guruku Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.




"Semakin terpencil duduknya di ceruk desa,..Semakin bererti tugasnya kepada negara"


Semoga bakti yang akan dicurahkan di bumi tercinta ini mendapat berkat dan rahmat dari Allah SWT






Sabtu, 20 April 2013

nikmat



segala yang dihasrat
tapi tak didapat
adalah nikmat
yang paling padat

A. Samad Said
1973

Jumaat, 9 Mac 2012

Petua membuat orang jatuh cinta

" memikat untuk memiliki ,dengan ikatan yang syar'ie atas landasan yang diredhai, agar tidak menambah noda dihati" ~ dato' dr hj mohd fadzilah kamsah


petua ini diberikan dalam buku ~ Petua membuat orang jatuh cinta~ karya Dato dr hj mohd fadzilah kamsah, hj muhammad zakaria dan fatimah syarha mohd nordin


bukan senang kan nak buat orang jatuh cinta..tapi dengan sifat2 yang kita tunjukkan..walaupun orang tak jatuh cinta,..tapi..biarlah orang senang mendampingi kita..tak kan lah nak bagi semua org jatuh cinta kat kita..susah tu...hehehe


kadang2..kalau kita terjumpa seseorang tu..kita rasa senang dgn dia..mungkin sebab dia baik kut,..ye la kan..keikhlasan hati tu mencerminkan keperibadian...senang ckp..kalau hati baik,..muka pun nampak cantik...berseri.. :)


ni antara petua yg diberi :


1) kecantikan dalaman
   ~ cantik dalaman ni maksudnya cantik peribadi,..berakhlak mulia,..baik..ramai orang yg cantik..tapi cantik tu kurang bernilai sebab peribadi xsecantik wajah,...sayang la..kalau muka dah cantik..tapi dalaman xcantik..


2) keanak-anakan
   ~ keperibadian wanita yang manja keanak-anakan memang merupakan salah satu keindahan,..tapi..kalau nak manja pun..kena betul caranya..manja ni lain drpd mengada2..kalau manja ni..sweet je tengok..kalau mengada2..menyampah la tengok...


3) cantik
   ~ cantik itu subjektif..semua wanita kat dunia ni cantik..tapi definisi cantik tu berbeza antara individu,..xkisah la cantik ke tak..sebab..semuanya kurniaan Allah yang Esa..semua yang Allah jadikan adalah sempurna dan yang terbaik..cantik tu..kalau bg aku..mestilah menutup aurat,..berpakaian kemas...


4) berakhlak mulia
   ~ yg ni..kalau xcntik pun..org boleh jatuh cinta...wanita yg berakhlak mulia ni..wanita solehah..idaman setiap lelaki..kalau seseoang wanita tu pandai jaga diri..peribadi,..jaga nama baik,..semua orang akan senang melihatnya,..


5) berpegang kepada agama
   ~ yang ni paling utama...agama adalah penentu kebahagiaan hidup manusia,..wanita yg berpegang teguh pada agama mampu menjadi seorang isteri dan ibu yang baik,..taat kepada Allah...itulah paling utama


6)keturunan yang baik
  ~ keturunan yang baik penentu lahirnya generasi yang baik..sebab tu lah..penting juga memilih bakal pasangan dari keluarga yang baik2..


Maksud hadith: Dinikahi seseorang wanita kerana empat perkara: kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya. Maka pilihlah yang beragama, nescaya engkau akan beroleh keuntungan. (Hadith Riwayat Bukhari & Muslim)


yang penting,..ikhlaskan hati,..jangan ada hasad dengki dalam hati,..jangan berdendam....cinta tu anugerah illahi,..bercinta..boleh..tapi biarlah pada yang selayaknya...cinta Allah..yang abadi...:)